اکسید روی
نوشته شده توسط : فروش سولفات آلومینیوم

اکسید روی | Zinc Oxid

 

نام صنعتی : اکسید روی | Zinc Oxid

فرمول شیمیایی : ZnO

درجه خلوص : %98-60

نام های دیگر : روی اکساید ، توتیا ، زینک اکساید

بسته بندی : کیسه 25 کیلوگرمی ، جامبوبگ 500 کیلو گرمی

اکسید روی | Zinc Oxide

نام علمی اکسید روی ، زینک اکساید

فرمول شیمیایی: ZnO

شکل ظاهری : پودر سفید رنگ

اکسید روی چیست؟

روی اکسید ( ZINC OXIDE) غیر آلی با فرمول ZnO و به شکل پودری سفید رنگ و غیر محلول در آب است. کاربرد آن در تهیه مواد شیمیایی دیگر چه مواد معدنی و چه مواد  آلی در حال افزایش است. زینک اکساید به روش های ذیل تولید می گردد.

اکسید روی با فرمول شیمیایی ZNO، پودری سفید رنگ با دانه بندی بسیار ریز و وزن مخصوص ۶/۵، دارای بلوری ۶ وجهی می باشد.
اکسید روی از اکسیداسیون فلز نقره ای ۲ ظرفیتی روی که دارای جرم اتمی ۳۸/۶۵ و نقطه جوش ۹۰۷ درجه سانتی گراد است، در اثر حرارت بدست می آید.

روش غیر مستقیم:

روی(Zn) در ظرف مخصوص ذوب گرافیت ، مایع شده و در دمای بالای ۹۰۷ درجه سانتی گراد به بخار تبدیل می‌شود. بخار روی با اکسیژن ( O۲)موجود در هوا واکنش نشان داده و اکسید روی(ZnO) تشکیل می‌شود. روی اکسید تشکیل شده سرد شده و جمع آوری می‌شود. این روش در سال ۱۸۴۴ توسط LeClaire فرانسوی کشف شد. نتیجه این روش اکسید زینک فشرده با اندازه ۰٫۱ تا چند میکرو متر است. بیشتر اکسید زینک تولیدی در جهان از این روش می‌باشد.

از مهمترین خصوصیات اکسیدروی می توان به قدرت پوشش دهی و چسبندگی بالا، عایق حرارتی و الکتریکی، مقاومت در برابر اشعه و فعال کننده آنزیم های انسانی و حیوانی نام برد.

مصارف اکسید روی :

اکسید روی در صنایع لعاب سازی و کاشی و سرامیک چینی و بهداشتی و بمنظور ایجاد براقیت بالا ، گدازآوری و پوشش دهندگی کاربرد فراوان دارد.

اکسید روی در صنایع پلاستیک،  اکسیدروی در صنایع شیشه، اکسیدروی در صنایع سیمان، اکسیدروی در صنایع لاستیک (تایر اتومبیل) ،در صنایع نرم کننده،اکسید روی در صنایع رنگها، اکسید روی در صنایع مومها ، اکسید روی در صنایع چسب و باتری، اکسید روی در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی ، اکسیدروی در صنایع مواد غذایی ، اکسیدروی در مکمل سازی دام و طیور ( فعال کننده آنزیم های دام و طیور)، اکسیدروی در لنت سازی ،اکسیدروی در ساخت چرم مصنوعی و گرانوله  ، اکسید روی در کود سازی ( تولید سولفات روی و کلات روی ) و در سایر صنایع دیگر کاربرد دارد

اکسید روی به عنوان ماده تشکیل دهنده سایر اجزای روی نیز  استفاده می شود.

اکسید روی عمدتاً در صنعت لاستیک سازی و کاشی و سرامیک استفاده می شود و باید میزان ناخالصی های مس و منگنز و آهن موجود در آن به حداقل رسیده باشد.

اکسید روی مربوط به عایق بودن آن در مقابل جریان الکتریسیته و هدایت ظرفیت حرارتی زیاد، خاصیت چسبندگی خوب، قدرت پوشش عالی، مقاومت کافی در مقابل اشعه مخصوصاً اشعه ماوراء بنفش دارد.

کاربرد اکسیدروی  در علم مواد شامل ضریب شکست بالا، رسانایی حرارتی بالا، آنتی بیوتیک و مواد محافظ اشعه UV می‌باشد. به طریق مشابه به موادی مثل پلاستیک، سرامیک، شیشه، چوب، سیمان، رنگ، گریس، پماد، چسب، مهر، رنگ دانه، باتری، مدار به کار رفته در اطفاع حریق و بسیاری موارد دیگراستفاده می‌شود.

کیمیا پارس تولید کننده اکسید روی و فروشنده اکسید روی در کشور مفتخر است که می تواند اکسید روی را مطابق آنالیز و با تضمین کیفیت ، تولید و به کلیه خریدارن داخلی و خارجی تحویل نماید

قیمت مناسب اکسید روی ، کیفیت بالای اکسید روی تولیدی و فروش بشرط آنالیز و اصالت ماده اولیه جزو خدمات ویژه ماست.

اکسید روی صادراتی تحویل هر یک از مرزهای خروجی کشور و با انجام تشریفات امور گمرکی ( اظهار صادراتی) و در بسته بندی اصولی بیگ بگ و در کوتاه ترین زمان ممکنه و با قیمت ویژه قابل تحویل میباشد

محل تحویل اکسید روی : درب کارخانه ، هر یک از مرزهای خروجی و بنادر و همچنین در محل درخواستی شما

جهت درخواست خرید اکسید روی ، از طریق لینک ثبت سفارش بالای صفحه اقدام فرمائید.

 

چگالی نسبی

5.47

 

حالت در دمای 25 °C

S

 

جرم مولی (گرم در مول)

81.37

 

دمای ذوب (°C)

1975

 

توضیحات

 

اکسید روی چیست ؟

 

مشخصات محصول اکسید روی :

• نام شیمیایی: zinc oxid

• فرمول شیمیایی:ZnO

• اسامی مترادف : روی اکساید – توتیا – زینک اکساید

تعریف اکسید روی

اکسید روی یا زینک اکسید Zinc Oxide ترکیبی غیر ارگانیک می باشد که دارای فرمول شیمیایی Zno است . این ترکیب پودری سفید رنگ بوده و در آب حل نمی شود و کاربرد بسیار وسیعی در طیف گسترده ای از صنایع مانند کاشی و سرامیک ، لعلب سازی ، تولید شیشه ، لاستیک سازی و روان سازها ، رنگ سازی ، تولید چسب و سیلانت ، مواد غذایی و باتری دارد . زینک اکساید به صورت طبیعی نیز در طبیعت یافت می شود ولی عموما به شکل شیمیایی سنتز می گردد . اکسید روی که پودری سفید رنگ است و به صورت شیمیایی تولید می شود ولی گاهی در طبیعت نیز یافت می گردد که با منیزیم و دیگر نا خالصی ها ترکیب شده و رنگ زرد متمایل قرمز پیدا کرده است . اکسید روی کریستالی و تماما به رنگ سفید می باشد و در صورت حرارت دیدن زرد رنگ می شود اما پس از خنک شدن دوباره به رنگ سفید بر می گردد . تولید این ماده به چندین روش امکان پذیر است که روش های تولید آن عبارت هستند از : روش مستقیم ، روش غیر مستقیم ، روش شیمیایی مرطوب و سنتز آزمایشگاهی .

در گذشته های دور انسان ها از آن برای مصارف دارویی سود می برده اند مانند ضد عفونی کردن چشم و زخم های باز که در هند ویونان صورت می گرفته است . اکسید زینک دارای ویژگی های خاصی نظیر ضد باکتری بودن ، ضد شعله UV ، ظرفیت گرمایی بالاو ...... می باشد که این موضوع سبب افزایش استفاده ازآن در صنایع بسیار زیادی شده است .

تاریخچه اکسید روی

برای اولین بار اکسید روی توسط رومی ها ، دو هزار سال قبل از میلاد تهیه شد ، سپس در قرن شانزده توسط هندی ها ، در قرن هفده در چین و در سال 1850 در اروپا سنتز شد . در آغاز به عنوان آبرنگ و رقیق ساز رنگ ها در نقاشی و در سال 1890 در تهیه رنگ های روغنی استفاده می شد . در سال 1970 از آن برای تهیه کاغذ فتوکپی و نیز بهبود کیفیت کاغذ استفاده شد . اخیرا اکثر تحقیقات علمی ، بر روی Zno به عنوان یک ماده نیمه رسانا ، تمرکز یافته است ، توجه و بررسی بر روی خواص Zno در سال 1912 و همزمان با آغاز رشد نیمه رساناها ، بعد از اختراع ترانزیستور آغاز شد . در سال 1960 خواص پیزوالکتریکی بسیار جالبی از Zno کشف شد ، که منجر به اولین کاربرد الکترونیکی به عنوان لایه نازک در قطعات موج صوتی سطح شد . از سال 1990 تحقیقات بر روی Zno افزایش چشم گیری یافت . در دمای c1975 به اکسیژن و بخار روی تجزیه می شود ، که این نشان دهنده پایداری نسبتا بالای آن است . این ماده یک اکسید آمفوتر است و میتواند هم به عنوان یک باز و هم به عنوان اسید عمل کند . در آب الکل تقریبا نا محلول است .

اکسید روی عضوی از خانواده ور تزیت و یکی از غنی ترین نانو ساختارها است . این ماده می تواند در ابزارهای نوری در ناحیه فرابنفش و آبی بکار رود . همچنین این ماده در مقیاس نانو، یک نیمه هادی با شفافیت زیاد و لومینسانس قوی در دمای اتاق است و به همین دلیل انتخاب ایده آلی برای انواع حسگرها، دیودهای لیزری، نمایشگرها و الکترود شفاف است . اکسید روی ، زیست سازگار و ایمن بوده و می تواند در پزشکی به راحتی بکار رود . نانو ذرات اکسید روی از نظر جذب اشعه فرابنفش نیز دارای کاربردهای ویژه ای هستند که از جمله آن می توان به کاربرد آنها در پماد سوختگی و کرم های ضد آفتاب به عنوان جذب کننده قوی پرتو فرابنفش و فوتو کاتالیست برای حذف آلودگی های محیط زیست اشاره کرد . از کاربردهای دیگر اکسید رویمی توان به استفاده های آن در ابزارهای نوری و فوتو الکترونیکی ، وریستور، سطوح صوتی ، موادپیزوالکترویک ، فوتودیود، ابزارهای فوتوولتایی ، لیزر فرابنفش ، سلول خورشیدی و حسگر گازهایی از قبیل آمونیاک ، اوزن ، کربن مونوکسید، هیدروژن ، نیتروژن اکسید ، اکسیژن ، پروپان ، اتانول و فرمالدهید اشاره کرد.

موارد مصرف و کاربرد اکسید روی

در علم مواد شامل ضریب شکست بالا، رسانایی حرارتی بالا، آنتی بیوتیک، مواد محافظ اشعه uv، پلاستیک، سرامیک، شیشه، چوب ، سیمان، رنگ، گریس، پماد، چسب، مهر،رنگ دانه، باتری، مدار بکار رفته در اطفاع حریق، پودر بچه،پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضد شوره، درمان ضایعات پوستی ، سوختگی ها،اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی ، گزش حشرات، ضد خارش

اکسید روی

اکسید روی - |  زینک اکساید  -     | Zinc Oxide

روی اکسید یا اکسید روی ( به انگلیسی: ZINC OXIDE) که در کتابهای کهن توتیا نامیده می‌شود، ترکیب غیر آلی با فرمول ZnO و به شکل پودری سفید رنگ و غیرمحلول در آب است.

مصارف صنعتی  :  این ترکیب در ساخت مواد فراوانی در صنعت مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، لاستیک (تایر اتومبیل)، نرم کننده، رنگها، مومها، چسب، غذاها، باتری و... استفاده می‌شود.پودر اکسید زینک کاربردهای فراوانی دارد.کاربردهای اصلی آن به صورت خلاصه ارائه می‌شود.بیشتر کاربردها از واکنش اکسید روی به عنوان ماده تشکیل دهنده سایر اجزای روی استفاده می‌کنند. کاربرد آن در علم مواد شامل ضریب شکست بالا، رسانایی حرارتی بالا، آنتی بیوتیک و مواد محافظ اشعه UV می‌باشد. به طریق مشابه به موادی مثل پلاستیک، سرامیک، شیشه، چوب، سیمان، رنگ، گریس، پماد، چسب، مهر، رنگ دانه، باتری، مدار به کار رفته در اطفاع حریق و بسیاری موارد دیگراستفاده می‌شود.

مصارف دارویی

در پزشکی و بهداشت این ترکیب با نام زینک اکساید در پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و... استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات. ضد التهاب خفیف پوستی و همچنین در ترکیب کالامین به عنوان ضد خارش کاربرد دارد. . اكسيد روي يكي از تشكيل دهنده هاي پودر صورت، رژ لب و كرم هاي است كه در صنعت لوازم آرايشي كاربرد دارد مي باشد.
اين ماده همچنين بعنوان افزاينده به روغن، چسب، عاملهاي خشك كننده، عاملهاي غير شفاف ساز و بعنوان كاتاليزور در سنتز متانول كاربرد دارداکسید روی دارای خواص مرطوب کننده، آنتی بیوتیکی و دئودورانت است. به دلیل آثار ضد سبوم و منعکس کننده اشعه UV در ترکیب کرمهای ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.

تولید : در مصارف صنعتی اکسید روی به مقدار ۱۰۵ تن در سال به سه روش اصلی که در ذیل به آن اشاره می‌شود تولید می‌شود.

روش غیر مستقیم: روی(Zn) در ظرف مخصوص ذوب گرافیت ، مایع شده و در دمای بالای ۹۰۷ درجه سانتی گراد به بخار تبدیل می‌شود. بخار روی با اکسیژن(  ( 02 موجود در هوا واکنش نشان داده و اکسید روی(ZnO) تشکیل می‌شود. روی اکسید تشکیل شده سرد شده و جمع آوری می‌شود. این روش در سال ۱۸۴۴ توسط LeClaire فرانسوی کشف شد. نتیجه این روش اکسید زینک فشرده با اندازه ۰٫۱ تا چند میکرو متر است. بیشتر اکسید زینک تولیدی در جهان از این روش می‌باشد.


غبار روي سولفات روي و كلريد روي، از نظر اهميت و كميت در رده هاي بعدي قرار دارند. ساير تركيبات روي داراي اهميت فرعي مي باشند. سالهاست كه مصرف جهاني اكسيد و غبار روي ثابت مانده است، اگر چه تقاضا جهت سولفات روي و كلريد روي در حال افزايش است. سرعت رشد مصرف تيوكربنات روي و استيرات روي بر توليد ساينده ها (بزرگترين مصرف اين تركيبات) منطبق است. اكسيد روي كه داراي بيشترين تقاضاست را مي توان با فرايندهاي متنوعي توليد نمود. خلوص و كيفيت اكسيد روي به روش توليد آن بستگي دارد.

اکسید روی چیست؟

روی اکسید یا اکسید روی (ZINC OXIDE ) که در کتاب های کهن توتیا نامیده می‌شود، ترکیب غیر آلی با فرمول ZnO و به شکل پودری سفید رنگ و غیرمحلول در آب است.

 

مصارف صنعتی

این ترکیب در ساخت مواد فراوانی در صنعت مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، لاستیک (تایر اتومبیل)، نرم کننده، رنگها، موم ها، چسب، غذاها، باتری و... استفاده می‌شود. پودر اکسید زینک کاربردهای فراوانی دارد. کاربردهای اصلی آن به صورت خلاصه ارائه می‌شود. بیشتر کاربردها از واکنش اکسید روی به عنوان ماده تشکیل دهنده سایر اجزای روی استفاده می‌کنند. کاربرد آن در علم مواد شامل ضریب شکست بالا, رسانایی حرارتی بالا, آنتی بیوتیک و مواد محافظ اشعه UV می‌باشد. به طریق مشابه به موادی مثل پلاستیک, سرامیک, شیشه, چوب, سیمان, رنگ, گریس, پماد, چسب, مهر, رنگ دانه, باتری, مدار به کار رفته در اطفاع حریق و بسیاری موارد دیگراستفاده می‌شود.

 

مصارف دارویی

در پزشکی و بهداشت این ترکیب با نام زینک اکساید در پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و... استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات. ضد التهاب خفیف پوستی و همچنین در ترکیب کالامین به عنوان ضد خارش کاربرد دارد.

 

اکسید روی دارای خواص مرطوب کننده، آنتی بیوتیکی و دئودورانت است. به دلیل آثار ضد سبوم و منعکس کننده اشعه UV در ترکیب کرمهای ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.

تولید

 

در مصارف صنعتی اکسید روی به مقدار ۱۰۵ تن در سال به سه روش اصلی که در ذیل به آن اشاره می‌شود تولید می‌شود.

 

روش غیر مستقیم 

روی(Zn ) در ظرف مخصوص ذوب گرافیت ، مایع شده و در دمای بالای ۹۰۷ درجه سانتی گراد به بخار تبدیل می‌شود. بخار روی با اکسیژن ( O ۲)موجود در هوا واکنش نشان داده و اکسید روی(ZnO ) تشکیل می‌شود. روی اکسید تشکیل شده سرد شده و جمع آوری می‌شود. این روش در سال ۱۸۴۴ توسط LeClaire فرانسوی کشف شد. نتیجه این روش اکسید زینک فشرده با اندازه ۰٫۱ تا چند میکرو متر است. بیشتر اکسید زینک تولیدی در جهان از این روش می‌باشد.

 

روش مستقیم 

روش فرایند شیمیایی مرطوب

تولید نانو اکسید روی یک سرمایه گذاری دانش بنیان است. مصارف فراوانی دارد و از بازدهی قابل قبولی دارد.

اکسید روی از جمله مواد با خواص منحصر به فرد است. این ماده در قرن اخیر به دلیل استفاده در وسایل ذخیره انرژی دارای اهمیت زیادی است. با سنتز نانوذرات اکسید روی می‌توان خواص این ماده را بهبود بخشید و کاربردهای بیشتری از آن ارایه داد. با توجه به کاربردهای متعدد و بازدهی اقتصادی فرصت سرمایه گذاری این نوبت به تولید نانو اکسید روی اختصاص دارد.

معرفی محصول

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، اکسید روی که در کتابهای کهن توتیا نامیده می‌شود، ترکیب غیر آلی با فرمول ZnO و به شکل پودری سفید رنگ و غیرمحلول در آب است.

نانو ذرات اکسید روی یکی از ذرات معدنی پر کاربرد می باشد که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب مورد توجه صنعنگران  قرار گرفته است. از جمله خواص ویژه نانو ذرات Zno می توان به پایداری شیمیایی بالا، ثابت دی الکتریک پایین، فعالیت کاتالیزوری بالا، جذب نور فرو سرخ  و فرابنفش و از همه مهم تر خاصیت ضد باکتری اشاره کرد.

در سالهای اخیر اکسید روی عمدتا به دلیل خواص نوری، الکترونیکی و پیزوالکتریکی منحصربفرد، همچنین کاربرد بالقوه در سلولهای خورشیدی، دیودهای نشر نور آبی، حسگرها و کاهنده‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

نانو ذرات روی علاوه بر صنایع آرایشی و بهداشتی، سرامیک، لاستیک و… برای  تولید پانسمان های طبیعی به منظور درمان زخم ها نیز کاربرد دارد. به علت خاصیت ضد باکتریایی این نانو ذرات، و همچنین  به دلیل تضعیف کنندگی اشعه فرا بنفش نور خورشید، از آنها در تولید کرم های ضد آفتاب نیز استفاده می شود.

اشعه خورشید دارای امواج مختلف با انواع طول موج ها از امواج کوتاه مانند پرتوهای ماوراء بنفش تا امواج رادیویی با طول موج های بلند می باشد. یکی از عوامل مهم بیماری های پوستی اشعه UV خورشید است که مقادیر زیاد آن سبب بروز ابتلا به سرطان پوست خواهد شد. یکی از اولین کاربردهای فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده از نانومواد اکسید فلزی از قبیل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم در کرم های ضد آفتاب می باشد از جمله موارد مهم در این فرمولاسیون عدم ایجاد اثر سفیدی بر روی پوست بعد از استفاده از کرم است. از دیگر مزایای کرم های ضدآفتاب جدید، این است که به وسیله پوست جذب نشده و ایجاد حساسیت (آلرژی) نمی کند.

تولید نانو ذره ها برای محصولات ضد آفتاب روز به روز در حال افزایش می باشد که بیشتر آنها متشکل از نانو دی اکسید تیتانیوم و نانو ذرات اکسید روی هستند.

تاریخچه کشف اکسید روی

برای اولین بار اکسید روی توسط رومی‌ها، دو هزار سال قبل از میلاد تهیه شد. سپس در قرن شانزده توسط هندی‌ها، در قرن هفده در چین و در سال ۱۸۵۰ در اروپا سنتز شد. در آغاز به عنوان آبرنگ و رقیق‌ساز رنگها در نقاشی و در اواخر سال۱۸۹۰ در تهیه رنگهای روغنی استفاده می‌شد. در سال ۱۹۷۰ از آن برای تهیه کاغذ فتوکپی و نیز بهبود کیفیت کاغذ استفاده شد. اخیرا اکثر تحقیقات علمی، بر روی ZnO به عنوان یک ماده نیمه رسانا، تمرکز یافته است. توجه و بررسی بر روی خواصZnO در سال ۱۹۱۲ و همزمان با آغاز رشد نیمه رساناها، بعد از اختراع ترانزیستور آغاز شد. در سال۱۹۶۰ خواص پیزوالکتریکی بسیار جالبی از ZnO کشف شد، که منجر به اولین کاربرد الکترونیکی به عنوان لایه نازک در قطعات موج صوتی سطح شد. از سال ۱۹۹۰ تحقیقات بر روی ZnO افزایش چشمگیری یافت.

خواص شیمیایی نانو اکسید روی

اکسید روی در دمای ◦C1975 به اکسیژن و بخار روی تجزیه می¬شود، که این نشان دهنده پایداری نسبتا بالای آن است. این ماده یک اکسید آمفوتر است و میتواند هم به عنوان یک باز و هم به عنوان اسید عمل کند. در آب و الکل تقریبا نامحلول است.

ویژگیهای اکسید روی و کاربردهای آن

اکسید روی عضوی یکی از غنی‌ترین نانوساختارها است. این ماده میتواند در ابزارهای نوری در ناحیه فرابنفش و آبی به کار رود. همچنین این ماده در مقیاس نانو، یک نیمه‌هادی با شفافیت زیاد و لومینسانس قوی در دمای اتاق است و به همین دلیل انتخاب ایده آلی برای انواع حسگرها، دیودهای لیزری، نمایشگرها و الکترود شفاف است.

اکسید روی، زیست سازگار و ایمن بوده و می‌تواند در پزشکی به راحتی به کار رود. نانوذرات اکسید روی از نظر جذب اشعه فرابنفش نیز دارای کاربردهای ویژه‌ای هستند که از جمله آن می‌توان به کاربرد آنها در پماد سوختگی و کرمهای ضد آفتاب به عنوان جذب کننده قوی پرتو فرابنفش و فوتوکاتالیست برای حذف آلودگی‌های محیط زیست اشاره کرد.

از کاربردهای دیگر اکسید روی میتوان به استفاده‌های آن در ابزارهای نوری و فوتوالکترونیکی، وریستور (نوعی مقاومت وابسته به ولتاژ)، سطوح صوتی، مواد پیزوالکتریک، فوتودیود، ابزارهای فوتوولتایی، لیزر فرابنفش، سلول خورشیدی و حسگر گازهایی از قبیل )آمونیاک، اوزن، کربن مونوکسید، هیدروژن، نیتروژن اکسید، اکسیژن، پروپان، اتانول و فرمالدهید) اشاره کرد.

کاربردهای صنعتی نانو ذرات اکسید روی 

این ترکیب در ساخت مواد فراوانی در صنعت مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، لاستیک (تایر اتومبیل)، نرم کننده، رنگها، مومها، چسب، غذاها، باتری و… استفاده می‌شود.

صنعت الکترونیک، صنعت ابزارآلات، ساخت و ساز، دستگاه های الکتریکی، رادیو، لامپ فلورسانس بی سیم، دستگاه ضبط تصویر، دستگاه تنظیم جریان های متغیر برق، فسفر، روان کننده درجه حرارت بالا در موتور های توربین گازی، بازدارنده شعله، جذب سطحی، بازسازی محیط زیست، سنسورهای گاز، رفع آلودگی فوتوکاتالیتیکی، تضعیف نور ماوراء بنفش، الکترود برای سلول های خورشیدی از جمله کاربردهای صنعتی این محصول با ارزش می باشند.

مصارف دارویی

در پزشکی و بهداشت این ترکیب با نام زینک اکساید در پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و… استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات. ضد التهاب خفیف پوستی و همچنین در ترکیب کالامین به عنوان ضد خارش کاربرد دارد.

اکسید روی دارای خواص مرطوب کننده، آنتی بیوتیکی و دئودورانت است. به دلیل آثار ضد سبوم و منعکس کننده اشعه UV در ترکیب کرمهای ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.

مصارف آرایشی بهداشتی

اکسید روی مصارف فراوانی در صنایع آرایشی دارد. این ترکیب می تواند اشعه UV خورشید را جذب کرده و از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و سایر خسارات اشعه UV محافظت نماید. اکسید روی یکی از مهمترین ترکیبات مواد آرایشی معدنی است. از آنجا که اکسید روی توسط پوست قابل جذب نیست بنابراین باعث هیچ گونه حساسیت پوستی نمی شود و غیر حساسیت زا و غیر جوش زا می باشد.

همچنین در تولید دئودورانت ها و صابون ها کاربرد دارد. این ترکیب در حذف بوی بد بدن و جلوگیری از رویش باکتری ها کمک می کند و بخوبی موجب تسکین هر گونه حساسیت پوستی می شود.

روش های تولید

برای تولید نانو ذرات روی از روشهای مختلفی می توان استفاده نمود که به برخی از آنها اشاره می گردد.

روش ته نشین سازی جرقه ای

پایه هایی از جنس کوارتز با استون ، آب مقطر و و اتانول بطور سریع تمیز و شسته می شوند  و سپس با جریان گاز نیتروژن خشک می شوند .دو سوزن تیز از سیم هایی از جنس روی تهیه می شود .دو سوزن بصورت افقی با فاصله ۳mm از یکدیگر و در فاصله ۲mm بالای مرکز پایه قرار می گیرند . جرقه زمانی اتفاق می افتد که یک خازن با ۱۰kV شارژ شده و به سوزن ها متصل می شود .بوسیله Rotary Switch این فرایند مرتباٌ بین ۵۰-۲۰۰ بار در هوای محدود در فشار اتمسفر با مدت زمان جرقه زنی ۳ ثانیه برای هر جرقه انجام می گیرد.سطوحی که برای ته نشین سازی استفاده می شوند از قبل در دمای ۳۸۰ درجه ی سلسیوس به مدت یک ساعت پخته شده بودند و بعد از آن در دمای بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ درجه سلسیوس برای یک ساعت دیگر پخته شدند.

سرعت قرار گیری پوسته (Film)ها در این روش ۱nm به ازای هر جرقه است و در نتیجه از این طریق می توان قطر پوسته ها را کنترل کرد.

روش تبخیر حلال مستقیم محلول الکل شامل KOH و روی استات

کلوئید های نانو ذره ZnO بوسیله هیدرولیز کردن روی استات در محلول متانول تشکیل می شود. محلول بازی KOH به محلول روی استات و متانول اضافه می شود.محلولی تیره قبل از تولید کلوئیدهای ZnO تشکیل می شود.در این روش پودر روی استات به محلول KOH و متانول اضافه می شود و تا دمای ۶۰درجه سلسیوس گرم می شود.در هنگام شکل گیری نانو ذره های ZnO در محلول حلال بطور مداوم با استفاده از تبخیر کننده دوار از محلول حذف می شود.اندازه نانو ذره های تولید شده بدین روش ۴-۵ نانو متر است.

روش هیدروترمال

۱۳ گرم از در ۳۰۰ میلی لیتر آب مقطر حل می شود و سپس یک محلول حاوی ۸ گرم NaOH به آرامی به این محلول اضافه می شود در حالی که محلول هم زده می شود.بعد از سپری شدن ۸ ساعت یک رسوب سفید رنگ حاصل می شود.این رسوب با آب مقطر شسته می شود و دوباره در آب حل می شودتا بصورت محلول در آید که بعد از آن با ۵۰ میلی لیتر PVP (13 گرم PVP در آب) در حالی که بوطر مداوم هم زده می شود مخلوط می شود تا یک محلول همگن ایجاد شود. این محلول در مرحله بعد به یک  Auto Clave انتقال داده می شود و تا دمای ۱۶۰ °Cبرای ۸ ساعت گرما داده می شود.سپس پودر های ZnO بدست آمده و بعد از اینکه با آب مقطر شسته شدند در دمای ۱۰۰ °C خشک می شوند. اندازه نانو ذرات بدست آمده در این روش ۱۵ نانو متر است.

روش مخلوط کردن NaOH و ZnSO4

در این روش بلور های نانو ذرات و نانو میله های ZnO با استفاده از یک تکنیک ساده که عبارت است از مخلوط کردن ZnSO4 و NaOH بدون اضافه کردن هیچ گونه ماده افزودنی آلی تولید می شود.

شاخصهای اقتصادی

مطابق تحقیقات برای ایجاد یک واحد تولید صنعتی نانو اکسید روی حدود ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز می باشد. ظرفیت بهینه تولید ۵۰۰۰ تن در سال می باشد ولی ظرفیت ۳۰۰۰ تن و بالاتر نیز اقتصادی می باشد. درآمد سالانه طرح در ظرفیت بهینه حدود ۴٫۵ میلیارد تومان می باشد. نزخ بازدهی طرح ۳۷ درصد بوده و زمان بازگشت سرمایه کمتر از ۳ سال می باشد. با اجرای این طرح برای ۴۵ نفر نیز ایجاد اشتغال می کنید.

ارزیابی نهایی

تولید نانو اکسید روی یک سرمایه گذاری دانش بنیان است. مصارف فراوانی دارد و از بازدهی قابل قبولی دارد. در صورت اخذ تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی ریاست جمهوری می توانید از تسهیلات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز استفاده کنید.

همچنین این طرح در بسیاری از استانها به عنوان اولویت صنعتی شناخته شده و مورد حمایت می باشد.

با توجه به موارد گفته شده، تولید نانو اکسید روی یک سرمایه گذاری اقتصادی ارزیابی می شود.





:: برچسب‌ها: اکسید روی ,
:: بازدید از این مطلب : 2615
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: